زنان بلوند کم‌هوش نیستند

0 ۵

بیشتر مردم در جذابیت زنان بلوند شکی ندارند، اما خیلی‌ها هم آنها را کندذهن و کم‌هوش می‌دانند. تست‌های هوش غلط بودن این باور را نشان داده‌اند. جدیدترین نمونه پژوهشی از سوی دانشگاه ایالتی اوهایو است.

کلیشه “بلوند‌ها کم‌شعور هستند” مدت‌هاست که باور رایجی در غرب به شمار می‌رود و هر کسی قطعا دستکم یک لطیفه در این زمینه شنیده است. حتی گشتی در سایت آمازون نشان می‌دهد که چند کتاب هم در این زمینه به رشته تحریر در آمده است.

اما آیا واقعا رابطه‌ای میان رنگ مو و میزان هوش وجود دارد؟ این پرسشی بوده که جی زاگورسکی از دانشگاه ایالتی اوهایو به دنبال پاسخ آن رفته است.

برای یافتن پاسخ بیش از ۱۰ هزار مرد و زن آمریکایی به طور جدا از یکدیگر مورد آزمایش قرار گرفتند و نتیجه در نهایت نشان داد که بلوندها به هیچ‌وجه کم‌هوش‌تر از دیگران نیستند. بلکه برعکس ضریب هوشی این افراد حتی اندکی بالاتر از زنان موخرمایی‌، مومشکی‌و موقرمز است.

زاگورسکی در مقاله‌ای که در مجله تخصصی Economics Bulletin منتشر شده، نوشته است: «کلیشه زنان بلوند احمق افسانه‌ای بیش نیست.»

ضریب هوشی بالاتر

کارشناس مزبور برای انجام این پژوهش از داده‌های نظرسنجی ملی جوانان در سال ۱۹۷۹ استفاده کرده است. در این نظرسنجی از سال ۱۹۷۹ به بعد، هزاران آمریکایی در فاصله سنی ۱۴ تا ۲۱ سال چند مرتبه مورد پرسش و آزمایش قرار گرفته‌اند. یکی از پرسش‌هایی که در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان پرسیده شده رنگ موی طبیعی‌شان بوده است.

برای پرهیز از خطاهای احتمالی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و لاتین‌تبار از این نظرسنجی کنار گذاشته شده بودند.

طبق این نظرسنجی زنان و نوجوانانی که به طور طبیعی موی بلوند دارند ضریب هوشی متوسط ۱۰۳/۲ داشته‌اند که حتی بیشتر از ضریب هوشی افرادی با موی خرمایی‌رنگ (۱۰۲/۷) بوده است. ضریب هوشی موقرمزها (۱۰۱/۲) و مومشکی‌ها (۱۰۰/۵) بوده است.

به نوشته زاگورسکی نتایج این آزمون نشان می‌دهد که هم در میان زنان و هم در میان مردان، هیچ‌گونه ارتباطی میان رنگ مو و میزان ضریب هوشی وجود ندارد.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که تنها ۵ درصد از کل زنان عالم به طور طبیعی دارای موهای بلوند هستند، اما با این حال به دلیل نمایش گسترده زنان بلوند روی جلد مجلات، در فیلم‌های سینمایی یا تلویزیونی این حس القا می‌شود که شمار زنان دارای موهای روشن و بلوند خیلی زیاد است.

هر چند پژوهش‌های علمی دیگری در گذشته هم ثابت کرده بودند که بلوندها ضریب هوشی کمتری نسبت به دیگران ندارند، اما با این همه زنان موبلوند در زندگی روزمره با پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌های ناجوری روبرو هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین