داروی جدید جلوگیری از پیشرفت الزایمر

0 ۷

nerve cells, concept for Neurologic Diseases, tumors and brain surgery.

کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر در آمریکا روز چهارشنبه ۳۱ تیر، داروی جدید درمان بیماران مبتلا به آلزایمر را رسما معرفی کرد.

این نخستین بار است که پس از چند دهه تلاش و معرفی ۱۲۳ دارو، پژوهشگران شرکت دارویی الی لیلی و بیو ژن، نتایج کارآزمایی بالینی را موفق اعلام کرده اند.

این دارو که سولان زوماب Solanzumab نام دارد، پادتنی است که سلول های عصبی را از طریق متوقف کردن تولید پروتئینی به نام بتاآمیلوئید محافظت می کند.

پروتئین بتاآمیلوئید در ماده خاکستری مغز به طور نابجا ترشح می شود که سلولهای مغزی را وادار به فرسوده شدن و چروکیده شدن می کند، جای آنها می گیرد و موجب مرگ تدریجی سلولها می شود. بعد از مرگ سلول ها و قطع ارتباط آنها، تمام عملکردهای مغز از جمله توانایی یادگیری و به خاطر سپردن، تحلیل می روند. آلزایمر که می تواند سرانجام منجر به مرگ بیمار شود، به دلیل بالا رفتن سن جمعیت، بسیار زیاد شده است.

داروی معرفی شده در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر، هر ۴ هفته یکبار به صورت وریدی تزریق می شود. در صورتی که بیمار در مرحله پیشرفته آلزایمر نباشد و بیماری او زود تشخیص داده شود، این دارو می تواند به توقف پیشرفت بیماری کمک کند و در مواردی حتی ممکن است بیماری برگشت داده شود.

یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشی که در کنفرانس یاد شده معرفی شد، تست تشخیص آلزایمر بود. این تست که توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه آلبرتای کانادا معرفی شده است، از طریق بزاق دهان مدت ها پیش از پیدا شدن علائم حافظه و فراموشی، اختلالات حافظه در افراد را تشخیص دهد.

به اعتقاد محققان، اگر این تست که ارزان و قابل گسترش است در دسترس همگان قرار بگیرد، تشخیص زودهنگام آلزایمر امکان پذیر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین