تشخیص ساده ضربه مغزی

0 ۴۷

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند با یک آزمایش خون ساده می‌توان فهمید آیا ضربه به سر موجب ضربه مغزی شده است یا نه.

آنها در مدت سه سال این آزمایش خون را برای حدود ۶٠٠ بیمار انجام دادند و ضربات خفیف تا متوسط به سر را با دقت ۹۷ درصد تشخیص دادند.

ضربه به سر شایعترین و خفیف‌ترین نوع ضربه مغزی است و تحقیق این پژوهشگران نشان داده که ضربه به سر باعث آزاد شدن پروتئینی به نام پروتئین اسیدی رشته‌ای گلیایی (GFAP) می‌شود.

این پروئین می‌تواند از سد خونی-مغزی عبور کند و وارد گردش عمومی خون در بدن شود بنابراین قابل اندازه‌گیری است و تا یک هفته پس از ضربه به سر می‌توان آن را ردیابی کرد.

دکتر لیندا پاپا متخصص طب اورژانس و از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: “علائم ضربه به سر، یا به عبارت دیگر ضربه مغزی خفیف یا متوسط، ممکن است بسیار خفیف باشند و اغلب با تاخیر ظاهر می‌شوند، در بسیاری موارد حتی چند روز بعد بروز می‌کنند.”

“این روش می‌تواند برای تشخیص ساده و دقیق، به ویژه در کودکان، ابزار مهمی را در اختیار پزشکان قرار دهد تا با اطمینان خاطر درمان مناسب را انجام دهند.”

“اگر مشکل این افراد به درستی تشخیص داده نشود و درمان مناسب برایشان انجام نگیرد ممکن است باعث عوارض درازمدت شود. به این ترتیب تشخیص پزشکی دیگر بر اساس حدس نخواهد بود و پزشکان صرفا با %?47ندازه‌گیری یک نشانگر در خون به تشخیص می‌رسند.”

به گفته محققان اندازه‌گیری این پروتئین می‌تواند به جراحی سریع کسانی منجر شود که به علت آسیب مغزی در خطر مرگ یا عوارض ماندگار بسیار شدید هستند.

دکتر پاپا می‌گوید: “پزشکان واقعا می‌خواهند که موارد سی تی اسکن را در بیماران، به خصوص کودکان، کم کنند چون آنها به عوارض پرتو حساس‌تر هستند.”

“خوشبختانه این آزمایش ساده خون تقریبا به همان اندازه سی تی اسکن به ما اطلاعات می دهد.”

دکتر پاپا می‌گوید استفاده از این شیوه نحوه بررسی و تشخیص ضربه به سر را متحول خواهد کرد. او می‌گوید: “ما آزمایش خون تشخیصی برای اعضای مختلف بدن مثل قلب و کلیه و کبد داریم اما تا به حال هیچ آزمایش خون مطمئنی برای ارزیابی آسیب مغزی بر اثر ضربه نداشته‌ایم. ما فکر می‌کنیم این آزمایش خون این وضع را عوض را خواهد کرد.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین