برندگان نوبل پزشکی 2015

0 ۳۲

برندگان صد و ششمین جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی در سال 2015 معرفی شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این جایزه به طور مشترک به «ویلیام سی کمپل» ایرلندی و «ساتوشی اومورا» ژاپنی برای درمان بدیع عفونت ناشی از انگل کرم‌های گرد و «یویو تو» چینی برای اکتشافات در جهت درمان مالاریا اهدا شد.

«یویو تو» نخستین دانشمند چینی است که موفق به دریافت جایزه نوبل شده است.

بیماری‌های ناشی از انگل‌ها برای قرن‌هاست که بشریت را تحت تاثیر قرار داده و مشکل جدید جهانی را برای مردم ایجاد کرده است. بطور خاص، بیماری‌های انگلی بر مجامع فقیر جهان تاثیر گذاشته و سد بزرگی در مسیر ارتقای سلامت و تندرستی انسان ایجاد کرده‌اند. برندگان نوبل امسال درمان‌هایی را توسعه داده‌اند که مسیر بهبود برخی از مرگبارترین بیماری های انگلی را متحول کرده‌اند.

ویلیام سی کمپل 85 ساله و ساتوشی اومورای 80 ساله داروی Avermectin را کشف کردند، مشتقاتی که اساسا باعث کاهش بروز بیماری کوری رودخانه‌ای و فیلاریازیس لنفاوی شده و همچنین علیه تعداد زیادی از بیماری‌های انگلی کارآمد بوده است.

«یویو تو» 85 ساله داروی Artemisinin را کشف کرد که بطور چشمگیری نرخ مرگ و میر بیماران مبتلا به مالاریا را کاهش داده است.

«ویلیام کمپل» مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ترینیتی دانشگاه دوبلین و مدرک دکترای خود در سال 1957 را از دانشگاه ویسکانسین مدیسون آمریکا دریافت کرد. وی پس از آن تا سال 1990 در موسسه تحقیقات درمانی مرک به کار مشغول شد. وی اکنون یکی از اساتید برجسته تحقیق در دانشگاه درو در نیوجرسی آمریکاست.

«ساتوشی اومورا» دکترای خود را در سال 1968 در رشته داروشناسی از دانشگاه توکیو دریافت کرد و در سال 1970 نیز دکترای شیمی را از دانشگاه علوم توکیو کرد. وی اکنون استاد برجسته دانشگاه کیتاساتو است.

«یویو تو» در سال 1955 از دانشگاه پزشکی پکن فارغ‌التحصیل شد و از سال 1965 تا 1978 به عنوان دانشیار و آکادمی پزشکی سنتی چینی مشغول به کار بود. وی اکنون استاد ارشد این آکادمی است.

برندگان نوبل پزشکی 2015

«تو» بخشی از یک پروژه محرمانه کشف دارو موسوم به پروژه 523 بود که در سال 1967 توسط مائو زدونگ تاسیس شد. وی به استان هانیان فرستاده شد تا تاثیر مالاریا را به شخصه مشاهده کند، از این رو مجبور شد دخترش را در یک مهدکودک رها کند.

وی پس از بازگشت متوجه شده بود که دخترش وی را نمی‌شناسد. «تو» چنان اولویتی برای کارش قائل بود که زندگی خود را فدای آن می‌کرد.

وی اظهار کرده بود: این مسؤولیت یک دانشمند است که به مبارزه برای مراقبت از سلامت تمام انسان‌ها ادامه دهد. کاری که من انجام دادم، چیزی بود که در عوض فرصت تحصیلی که توسط کشورم برای من مهیا شده بود، باید انجام می‌شد.

هر دو کشف ابزارهای قدرتمند جدیدی را برای بشریت به منظور مبارزه با این بیماری‌های ناتوان کننده که سالانه بر زندگی میلیون‌ها انسان تاثیر گذاشته ارائه کرده‌اند. پیامدهای این اکتشافات در زمینه ارتقای سلامت انسان و کاهش درد و رنج انسان‌ها بی‌اندازه هستند.

برندگان صد و پنجمین جایزه نوبل در سال گذشته

جایزه نوبل پزشکی، سال گذشته بطور مشترک به جان او کی‌یف آمریکایی، می‌ بریت موزر و ادوارد موزر نروژی برای اکتشاف سلول‌هایی که سیستم‌های مکان‌یابی در مغز را تشکیل می‌دهند، اختصاص یافته بود. نتایج کشفیات این سه محقق به توضیح علت ناتوانی بیماران مبتلا به آلزایمر در تشخیص محیط اطراف کمک می‌کند.

می بریت و ادوارد موزر، پنجمین زوجی بودند که با هم موفق به کسب جایزه نوبل شدند. می‌ بریت یازدهمین زنی بود که از زمان آغاز جایزه نوبل تاکنون موفق به کسب جایزه نوبل پزشکی شد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته، موسسه تامسون رویترز در گمانه‌زنی‌های خود نام کازوتوشی موری از دانشگاه کیوتو و پیتر والتر از دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو را برای دریافت این جایزه پیش‌بینی کرده بود. این دانشمندان نشان دادند که مکانیزمی موسوم به واکنش پروتئین باز به عنوان یک سیستم کنترل کیفیت درون سلول عمل کرده و در مورد زنده ماندن یا مردن سلول آسیب‌دیده تصمیم می‌گیرد.

دیگر احتمالات شامل جفری گوردون از دانشگاه واشنگتن برای نمایش ارتباط بین رژیم غذایی و سوخت و ساز و میکروبهای درون روده انسان و همچنین گروهی از سه محقق شامل الکساندر رودنسکی از مرکز سرطان اسلون کترینگ، دکتر شیمون ساکاگوچی از دانشگاه اوساکا و اتان شواچ از موسسه ملی بهداشت برای کشفیات مرتبط با سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های تنظیم‌کننده T و عملکرد Foxp3 به عنوان تنظیم‌کننده اصلی این سلول‌ها بودند.

آغاز ماه اکتبر به معنی آغاز زمان جوایز نوبل است که در آن، کمیته‌هایی در استکهلم و اسلو به اعلام برندگان معتبرترین جایزه جهان می‌پردازند. فصل نوبل امسال، امروز با جایزه بخش پزشکی برای صد و ششمین بار آغاز شد.

اعلان‌های روزانه طی این هفته با جایزه فیزیک در روز سه‌شنبه، شیمی در روز چهارشنبه و شاید ادبیات در روز پنج‌شنبه (تاریخ دقیق آن اعلام نشده است) ادامه خواهد یافت. جایزه نوبل صلح 2015 نیز در روز جمعه و در نهایت، جایزه نوبل اقتصاد در روز 12 اکتبر (20 مهر) اعلام خواهند شد.

ارزش هر جایزه هشت میلیون کرون سوئدی معادل 960 هزار دلار است و به همراه یک دیپلم و مدال طلا در روز 10 دسامبر (19 آذر) اهدا خواهند شد.

چه کسی جایزه نوبل را بنیان گذاشت؟

جوایز بخش‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح بر اساس وصیتنامه آلفرد نوبل، سرمایه‌دار ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت شکل گرفته‌اند. نخستین جوایز پنج سال پس از مرگ نوبل در سال 1901 اهدا شدند.

جایزه نوبل اقتصاد که بطور رسمی جایزه بانک سوئد در علوم اقتصادی در یادبود آلفرد نوبل نامیده می‌شود، توسط شخص نوبل ایجاد نشد، بلکه بانک مرکزی سوئد آن را در سال 1968 پایه‌گذاری کرد.

اگرچه این جایزه همراه با سایر جوایز نوبل و با معیارهای انتخاب برنده مشابه سایرین اهدا می‌شود، اما به معنای واقعی یک جایزه نوبل نیست.

به طور کلی، دانشمندان اغلب باید برای چندین دهه صبر کنند تا کارشان توسط داوران نوبل شناخته شود زیرا آن‌ها می‌خواهند از مقاومت و ایستادگی دستاورد در گذر زمان اطمینان حاصل کنند. این بخش مغایر وصیتنامه نوبل است که بر انتخاب افرادی که در طول سال گذشته بیشترین بهره را به بشر رسانده‌اند تاکید می‌کند.

کمیته نوبل صلح تنها جایی است که بطور منظم به دستاوردهای انجام شده در سال گذشته جایزه اعطا می‌کند. بر اساس وصیتنامه نوبل، جایزه باید به فردی اعطا شود که بیشترین یا بهترین کار را برای دوستی بین ملتها و ترویج کنگره صلح انجام داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین