بارداری در سنین بالا و افزایش احتمال بیماری صرع در نوزاد

0 ۷

IMG11150767

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی صرع، گفت: مطالعات نشان می دهد که سن بالای مادر در هنگام بارداری احتمال بروز حملات تشنجی مانند صرع در کودک را افزایش می دهد.

 دکتر احمد نگهی در مورد بیماری صرع توضیح داد: صرع یک اختلال عملکردی در سلول های مغزی است که می تواند به اشکال مختلف بروز یابد؛ حملات صرع در شایع ترین شکل خود به صورت کاهش هوشیاری همراه با حرکات اندام ها رخ می دهد اما می تواند به شکل خفیف تر نیز بروز یابد.

وی با تاکید بر اینکه بیماری صرع معمولا زمینه ارثی ندارد یعنی از والدین به فرزندان منتقل نمی شود، گفت : مطالعات نشان می دهد تنها در ۵ درصد مبتلایان به صرع، زمینه ژنتیک وجود دارد.

نگهی خاطر نشان کرد: ابتلای پدر یا مادر به بیماری صرع معمولا در انتقال این بیماری به فرزندان نقشی ندارد اما سن بالای مادر در هنگام بارداری احتمال بروز بیماری های مرتبط با سیستم مغز و اعصاب مانند انواع اختلالات مغزی و حملات تشنجی مانند صرع را افزایش می دهد.

وی در مورد مادران مبتلا به صرع نیز گفت : به رغم اینکه احتمال انتقال صرع از مادر به فرزند بسیار ناچیز است اما اگر مادر مبتلا به صرع از داروهای ضدتشنج استفاده می کند، لازم است در هفته شانزدهم بارداری، با انجام سونوگرافی های مخصوص، سلامت سیستم عصبی مغز جنین او مورد بررسی قرار گیرد.

نگهی با بیان اینکه به طور کلی زنان مبتلا به صرع بدون هیچ نگرانی می توانند باردار شوند، افزود: این افراد تنها لازم است تحت نظر پزشک معالج و استفاده از درمان های دارویی بارداری سالم بدون خطری را سپری کنند.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب تاکید کرد: زنان مبتلا به این بیماری باید قبل از اقدام به بارداری برای تغییر یا کنترل دوز داروهای ضدتشنج مصرفی خود، با پزشک مربوطه مشورت کنند و در طول بارداری تحت نظر ماهیانه متخصصین مغز و اعصاب و زنان باشند تا با انتخاب داروهای مناسب احتمال بروز خطر برای جنین را به صفر برسانند.

نگهی با بیان اینکه زنان مبتلا به صرع به هیچ عنوان در طول بارداری یا قبل از آن
نباید خودسرانه اقدام به قطع داروی ضد صرع کنند، افزود : بیشتر مادران مبتلا به صرع بعد از زایمان به خوبی می توانند از کودک خود مراقبت و بدون نگرانی اقدام به شیردهی کنند.

دوازدهمین کنگره بین المللی صرع ۳۰ دی لغایت ۲ بهمن ۹۴ در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین