اف‌بی‌آی قفل آی‌فون سید فاروق را بدون کمک اپل شکست

0 ۱

پس از هفته‌ها کشمکش میان اف‌بی‌آی و اپل بر سر گشایش قفل آی‌فون تروریست سن‌برناردینو، سرانجام مقامات آمریکایی اعلام کردند که خود، آیفون سید فاروق را کدگشایی کرده‌اند. اپل می‌خواهد سطح امنیتی محصولات خود را بالاتر ببرد.

به نظر می‌رسد کشمکش قانونی میان شرکت اپل و دولت آمریکا بر سر شکستن قفل آی‌فون سید رضوان فاروق، تروریست کشته شده در سن‌برناردینو، به پایان رسیده باشد. در نامه وزارت دادگستری آمریکا به دادگاهی که این پرونده را بررسی می‌کرد آمده است که کمک کمپانی اپل “دیگر مورد نیاز نیست”.

مقامات آمریکایی هفته گذشته اعلام کردند که شخص یا نهاد سومی راه میان‌بری برای دسترسی به آی‌فون سید رضوان فاروق پیشنهاد کرده است. هویت این شخص یا نهاد سوم و اینکه از چه روشی برای شکستن قفل آی‌فون استفاده شده تا به حال اعلام نشده است.

حفاظت از حریم خصوصی

در میانه ماه فوریه گذشته قاضی دادگاه از کمپانی اپل خواست که به اف‌بی‌آی در شکستن قفل آی‌فون 5C متعلق به تروریست سن برناردینو کمک کند.

در ماه دسامبر سال گذشته (۲۰۱۵) سید رضوان فاروق و همسرش تشفین مالک به یک مجتمع بهزیستی در شهر سن برناردینو واقع در ایالت کالیفرنیا حمله مسلحانه کردند و ۱۴ کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشتند. این زوج که گفته شده از حامیان شبه‌نظامیان تروریست “دولت اسلامی” (داعش) بودند، خود نیز در درگیری مسلحانه با پلیس آمریکا کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اف‌بی‌آی شاید بدون کمک اپل قفل آی‌فون سید فاروق را بشکند

مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر بارها تاکید کرده بودند که بدون کمک شرکت اپل نمی‌توانند به اطلاعاتی که در تلفن سید فاروق هست دست پیدا کنند. آنها از اپل می‌خواستند که نرم‌افزاری در اختیارشان قرار دهد که نگذارد اگر بارها پسورد اشتباه به تلفن داده شود محتوای تلفن پاک شود اما اپل به شدت با این خواست اف‌بی‌آی مخالفت می‌کرد. استدلال این کمپانی این بود که با چنین برنامه‌ای همه کاربران از امنیت کمتری برای حفاظت از حریم خصوصی خود برخوردار خواهند بود.

اپل همچنین از اتکاء دولت آمریکا به قانون All Writs Act مصوبه سال ۱۷۸۹ برای رسیدن به هدف خود ابراز نگرانی می‌کرد. طبق این قانون، قاضی مختار است برای اجرای دستور خود به هر اقدامی که لازم بداند دست بزند.

بیشتر بخوانید: حمایت شرکت‌های فناوری از “اپل” در دعوا با “اف‌بی‌آی”

اپل هشدار می‌داد که با چنین دعوای قضایی که می‌تواند برای حل دعواهای مشابه در آینده مورد استناد قرار گیرد، راه برای کنترل گسترده دستگاه‌های الکترونیکی باز خواهد شد.

مدافعان حقوق شهروندی و نیز بسیاری از شرکت‌های بزرگ فن‌آوری و اینترنتی از جمله فیس بوک، یاهو و گوگل از موضع اپل در این دعوا دفاع و اعلام پشتیبانی کردند و خواسته پلیس فدرال آمریکا را “نگران‌کننده” دانستند.

دعوا ادامه می‌یابد

اینک وزارت دادگستری امریکا اعلام کرده که موضوع فقط بر سر یک آی‌فون نیست. چندی پیش سایرس وانس، دادستان منهتن در نیویورک، گفته بود که تنها در حوزه‌ای که او مشغول کار است نشکستن قفل آی‌فون در ۱۷۵ مورد مانع پیگیری موارد جرم شده است.

در نیویورک ماههاست پرونده‌ای مشابه در جریان است و قاضی پرونده در این مورد از موضع اپل حمایت می‌کند. بنابراین بحث شدید درباره تاثیرات کدگشایی بر تحقیقات پلیسی و امنیتی با پایان دادگاه در کالیفرنیا خاتمه نیافته است.

اف‌بی‌آی چگونه موفق شد؟

اینکه چه کسی به اف‌بی‌آی کمک کرده، موضوع گمانه‌زنی‌ها باقی می‌ماند. به لحاظ نظری می‌توان گفت که ممکن است مقامات آمریکایی به پسورد دست پیدا کرده باشند. اما اطلاعاتی که هفته پیش درباره احتمال شکستن قفل آی‌فون سید فاروق توسط اف‌بی‌ای انتشار یافت این احتمال را تقویت می‌کند که پلیس فدرال راه‌حلی تکنیکی یافته باشد.

بیشتر بخوانید: ادوارد اسنودن: دعوای “اف‌بی‌آی” و “اپل” عوام‌فریبی است

کارشناسان حدس می‌زنند که یا از نقطه ضعفی در نرم‌افزار اپل استفاده شده یا از روشی پیچیده‌تر که بوسیله آن می‌شود تلفن را گشود و محتوای ضبط شده را روی حامل داده‌های دیگری کپی کرد.

به گزارش روزنامه “یدیعوت آخرونوت” کمپانی اسرائیلی “سلبرایت” به اف‌بی‌آی کمک کرده است. این گزارش البته تأیید نشده است. این شرکت اسرائیلی متخصص دستیابی به اطلاعات موجود در دستگاه‌های موبایل است.

واکنش اپل

کمپانی اپل می‌خواهد سطح امنیتی محصولات خود را بالاتر ببرد. در بیانیه‌ای که اپل منتشر کرده گفته شده که این شرکت همچنان بر سر موضع خود است و درخواست اف‌بی‌آی برای کمک به شکستن قفل آی‌فون را عملی نادرست می‌داند.

در بیانیه اپل همچنین آمده است که این شرکت “همانطور که تاکنون بوده” از مقامات آمریکایی در انجام تحقیقاتشان حمایت می‌کند، اما تصمیم دارد سطح امنیتی تولیدات خود را نیز بالاتر ببرد، چون حمله به داده‌ها مدام بیشتر و زیرکانه‌تر می‌شوند.

پیش از این “نیویورک تایمز” گزارش داده بود که مهندسان شرکت اپل فرایند توسعه و پیاده‌سازی استانداردهای امنیتی جدیدی را برای دستگاه‌های تولیدی این شرکت آغاز کرده‌اند و در صورت موفقیت اپل، این شرکت چالش‌های فنی چشمگیری را پیش روی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و امنیتی قرار خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین