اسکن کامل از ساختمان داخل مغز

0 ۱

محققان انگلیسی کامل ترین اسکن جهان از ارتباطات داخلی مغز تولید کردند

این تصاویر خارق العاده که در دانشگاه کاردیف تولید شده، نتیجه استفاده از یک اسکنر مخصوص ام.آر.آی است که تنها سه عدد از آن در جهان وجود دارد.
این اسکنر به خودی خود قدرتمند نیست اما توانایی آن برای تغییر سریع میدان مغناطیسی اش با (تغییر) موضع، به محققان اجازه می دهد تا نقشه به اصطلاح سیم های داخل مغز – اکسون ها- را که ضخامت 50 عدد از آنها به اندازه یک تار موی انسان است، ترسیم کنند.
این اسکنر برای تحقیقات در زمینه بسیاری از وضعیت های عصبی از جمله ام.اس، شیزوفرنی، زوال عقل و صرع مورد استفاده قرار می گیرد.
پزشکان امیدوارند که این اسکن بتواند به افزایش شناخت طیف وسیعی از اختلال های عصبی کمک کند و به جای نمونه برداری های تهاجمی مورد استفاده قرار گیرد.
اسکن های متعارف به وضوح ضایعات -مناطق آسیب- را در مغز بیماران مبتلا به ام.اس نشان می دهند، اما این اسکن پیشرفته، تراکم آکسون را نشان می دهد که می تواند به توضیح چگونگی تاثیر این ضایعات بر مسیرهای حرکتی و شناختی کمک کند.
پروفسور ‘درک جانز’ مدیر مرکز تصویربرداری تحقیقات مغز دانشگاه کاردیف گفت: استفاده از این اسکنر پیشرفته درست مانند این است که در زمان استفاده از دوربین های دو چشمی به تلسکوپ هابل دست یافته باشیم.
وی افزود: محققان امیدوارند که بتوانند برای اولین بار ساختار و عمل را با هم بررسی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین