احساسات متفاوت در مغز اسکیزوفرنیک ها

0 ۲۱

پژوهشگران “دانشگاه وندربیلت”(Vanderbilt University) ایالات متحده آمریکا در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند افراد مبتلا به بیماری “اسکیزوفرنی”(schizophrenia) احساسات متفاوتی را در بدنشان نسبت به دیگر افراد تجربه می‌کنند.

پژوهشگران “دانشگاه وندربیلت” در مطالعه اخیرشان با بررسی رنگ‌های مختلف ظاهر فیزیکی افراد دریافتند افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نسبت به دیگر افراد احساسات را به گونه‌ای متفاوت در بدن تجربه می‌کنند.

روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی که اکثر روانپزشکان و روانشناسان به آن سرطان خاموش نیز می‌گویند یک اختلال روانی شایع است که از ویژگی‌های بارز آن فقدان توانایی در اندیشیدن، عاطفه ضعیف، انجام رفتارهای نامعقول و ناتوانی در درک واقعیت است. البته باید افزود که منظور از ناتوانی در درک واقعیت به معنای توهمات مغزی فرد بیمار می‌باشد. این بیماری در بین همه بیماری‌های عمده روان‌شناختی از همه وخیم‌تر و شدیدتر می‌باشد و معمولا خود را به صورت توهم شنیداری، توهم‌های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تکلم و تفکر آشفته نشان می‌دهد و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است و فرد را از همه جوانب زندگی عقب می‌اندازد. شروع علائم معمولا در دوران نوجوانی رخ می‌دهد. این اختلال عمدتا ادراک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما معمولا به مشکلات مزمن در رفتار و احساسات نیز می‌انجامد.

“سوهی پارک”(Sohee Park)، استاد روانشناسی “دانشگاه وندربیلت”  و “لنی جی تورگراسا”(Lénie J. Torregrossa) دانشجوی دکتری طی این مطالعه افراد مبتلا به “اسکیزوفرنی” را با یک گروه افراد کنترل شده مقایسه کردند و از هر یک خواستند تا تست “بادی مپ”(body map) را به شیوه‌ای که از لحاظ فیزیکی احساسات را تجربه می‌کنند، پر کنند. آنها از یک عمل رنگ آمیزی کامپیوتری شده استفاده کردند تا دریابند شرکت‌کنندگان وقتی هر احساس را تجربه می‌کنند(مانند احساس خشم یا افسردگی) ، کدام قسمت را رنگ آمیزی می‌کنند.

نتایج آزمایشات آنها به طور قابل توجهی متفاوت بود، گروه کنترل شده قسمت‌های متفاوت نقشه را برای ۱۳ احساس مختلف رنگ کردند. با آنالیز نقشه گروه کنترل شده آنها دریافتند این افراد دارای حالت “انگیختگی احساسی” بالا و انرژی پایین بودند و این در حالی است که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، در مقابل تمام احساسات، احساس بسیار ضعیف و کمی داشتند.

پژوهشگران همچنین طی این مطالعه دریافتند افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بر روی نقشه‌های بدن خود برای تمایلات متفاوت تمایز قائل نیستند و این شاخصه ممکن است برای آنها در تشخیص، شناخت، بیان احساساتشان و یا تلاش برای درک احساسات دیگران مشکل ایجاد کند.

لنی جی تورگراسا گفت: این مطالعه پژوهشگران را قادر می‌سازد تا روش‌های نوینی را برای کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی توسعه دهند. نتیجه اصلی این تحقیق این است که ما اکنون درک درستی از اینکه چرا افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشند، داریم. آنچه اکنون می‌توانیم انجام دهیم، کمک به آنها است تا بتوانند به احساسات فیزیولوژیکی بدنشان گوش دهند و از آنها برای پردازش احساسات استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین